Monday 8 June 2015

CHOCOLATE BROWNIES

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua,.lama saya x update blog nie bukan apa kesibukan pindah office baru nie mmg memenatkan sampai x de masa utk luangkan masa utk family serta kawan2..
ok kali nie saya ingin berkongsi resepi Brownies Chocolate yang saya pernah cuba sebelum ini.ada juga yang bertanya utk kongsikan resepi brownies nie,,alhamdulillah saya dapat tunaikan.Resepi yang saya berikan ini sgt sedap lagi2 bila kekacang di letak lebih sedikit.fuhh..sedap sgt..ia adalah sejenis kek yang paling mudah nak buat taw sebab brownies ni jenis kek yang dense dan tebal serta berat.Cuma bahan-bahan brownies ni agak mahal sebab kalau nak dapatkan rasa coklat yang sedap tu kena pakai koko atau coklat yang berkualiti. Selain tu kena pakai pure butter dan nak lebih sedap diletak chocolate chips dan kekacang jika suka.Mesti ramai penggemar choc kan???So cubalah hujung minggu ini buat family tersayang :)

ok resepi kali ini saya saya ambil daripada Resipi : Ayu S'pore & video dari Home Cooking Adventure





Double-Chocolate  Brownies

bahan2nya:-

237gm mentega cair
3/4 cawan gula 
1/2 cawan gula perang
3/4 cawan serbuk koko
2 biji telur
1 sudu kecil vanilla
1/2 sudu kecil garam
1 1/4cawan tepung gandum
1/2 sudu kecil baking powder 
1 cawan chocolate chips
1/2 cawan kacang campuran - (lebihkan banyak kacang untuk rasa yang lebih sedap)

Cara membuatnya :

1. Panaskan oven 160'c. lenserkan loyang 9x9 dengan mentega dan ketepikan seketika.

2. Sementara itu cairkan mentega di dalam periuk sederhana dan sejukkan seketika. Masukkan gula, serbuk koko, telur dan esen vanilla sambil di kacau dengan 'hand whisk'.

3. Bila semuanya bercampur, masukkan garam dan tepung yang di campur dengan baking powder. Kacau lagi dan akhir sekali masukkan coklat chips dan kekacang.

4. Bakar dalam 25-30minit (bergantung pada oven masing-masing ye). test sama ada brownies dah masak ke belum, cucuk dgn lidi tengahnya pastikan ianya tidak melekat pada lidi tersebut dan ia sepatutnya ranggup di atas dan di tepinya  merenggang dari loyang.

Selamat mencuba!!! 


No comments:

Author